DPRK_Arirang_002_bio

Biografie

In 2016 was het vijf jaar geleden dat de getalenteerde Bredase fotograaf Joost van Buul (1967-2011) is overleden. Met de unieke expositie ‘Joost in the picture’ kon een groot publiek kennis maken met zijn werk tijdens een ontdekkingstocht door de binnenstad van Breda. 

De foto’s vertellen hun eigen verhaal. Maar voor wie wil, biedt Joost in the picture meer informatie. Zijn oudste dochter heeft mensen geïnterviewd die belangrijk zijn geweest in het leven van Joost en voor zijn ontwikkeling als fotograaf. Fragmenten daarvan zijn gekoppeld aan de verschillende foto’s. 

Zo kom je meer te weten over het werk en leven van Joost. 

PaspoortJoostKorea

Hoe het begon

Op 22 mei 1967 is Joost geboren in Eindhoven. Hij groeide op in Valkenswaard waar hij dankzij zijn vader voor het eerst in aanraking kwam met fotografie. Zijn vader was een fanatiek amateurfotograaf die op zolder zijn eigen doka, vergrotingskoker en tijdklok had gebouwd. De kleine Joost keek vaak mee hoe hij de jeugdfoto’s liefdevol door de bakken sleepte en te drogen hing aan een waslijntje. Van het geld dat Joost verdiende met kranten bezorgen kocht hij zijn eerste eigen camera.

 

Opleiding

Joost heeft na de middelbare school eerst de Grafische School Eindhoven, richting Reproductietekenen. afgerond en ging vervolgens naar de Academie voor Kunst en Vormgeving St. Joost in Breda. Daar studeerde hij in 1995 af met een fotoserie over onmogelijke huisdieren. Een serie met een surrealistische inslag welke ook in zijn latere vrije werk nog enkele sporen heeft nagelaten.

Hij was destijds op St. Joost de eerste die in zijn eindexamenwerk digitale manipulatie gebruikte.

JvB-Oekraine_strook

 

Zelfstandig fotograaf

Na zijn afstuderen in1995 is Joost direct gestart als zelfstandig fotograaf. ‘Het draaide bij Joost om het beeld, om de vorm en om de beleving. Veelzijdigheid was zijn specialisme en naar eigen zeggen was hij dan ook ‘breed inzetbaar, zonder concessies te doen in kwaliteit’. Een van zijn specialisaties was het fotograferen van kinderen voor mode en reclame. Hij had veel ervaring in retouche en beeldbewerking.

Volgens Breda Photo – waar zijn werk  in 2005 en 2010 nog te zien was – kon je zijn fotografie het best beschrijven als ‘breed’, van mode, portret of reportage tot landschappen.

 

Een greep uit zijn opdrachtgevers

After Eden, ASN bank, Atos Origin, Bijenkorf, Bruna, Calgonit, Campina, Daimler, Debitel, Fietswereld, Frans Molenaar, Hema, Inbev, Kinderpostzegels, Lincherie, Marlies Dekkers, Marie-Jo, Mercedes, Muy Malo, Pioneer, Profile fietsen, Rabobank, SKON, Smart, SVB, SZGO, Technische Unie, Van Gils, V&D, VVV Ameland, Werk & Vakmanschap.

 

 

“Het vak fotografie vervult eigenlijk al mijn behoeftes. Mijn behoefte aan vrijheid, erkenning en bevestiging. Mijn behoefte iets te scheppen wat blijft, iets te zeggen wat ik met woorden niet zou kunnen zeggen. Op plekken te komen waar ik anders niet zou komen, avonturen te beleven, getuige te zijn van gebeurtenissen, hoe klein ook. ‘Ik fotografeer dus ik besta’ zou wel een zin kunnen zijn die bij mij past”. 

 

Vrij werk

Ook in zijn vrije tijd creëerde Joost fotografisch werk met een voorkeur voor mode, reisreportages en nachtopnamen. Zo reisde hij onder meer naar Tsjernobyl, Wit Rusland, Polen, China, Noord Korea, Madeira, Australië en de Verenigde Staten.

 

Ik vind het heerlijk om de hele nacht door te werken. Ik met mijn camera, de stilte, het mysterie”.

 

Exposities

2020  Joost in the picture in De Abt, Terheijden

2016  Joost in the picture in de binnenstad van Breda

2005  Breda Photo

2006  TAC Eindhoven –  Fotocollectief Ondertussen.in, Tsjernobyl 20 jaar later

2006  Strijp S Eindhoven (tijdens Dutch Design Week) – Fotocollectief Ondertussen.in, Europa, een expositie over de rauwe randjes van Europa

2006  Rechtbank Rotterdam – Fotocollectief Ondertussen.in TITEL?

2007/2008  Galerie 37 Spaarnestad – Haarlem – Fotocollectief Ondertussen.in, Isnt it enough, De schizofrene wereld van Pyongyang en Beijing

2008  Kunstfort Vijfhuizen – Fotocollectief Ondertussen.In, Isnt it enough, De schizofrene wereld van Pyongyang en Beijing

2008  Gallerie 48 Breda – Fotocollectief  Ondertussen.in, Isn’t it enough?, De schizofrene wereld van Pyongyang en Beijing

2010  Studio Speelhuislaan – open studio route Breda Photo, Het Beste in Breda.

 

“Tijdens reizen leg ik mijn verwondering vast. Dingen die buiten mijn eigen referentiekader staan en daardoor impact op mij hebben. Zonder er een echte boodschap mee uit te willen dragen”.

Vrienden vertellen over Joost

Camera en montage: Susan Nash